Med tillåtelse från kunden följer här en mejlkonversation med Dagens industri, där kunden försöker säga upp sin prenumeration. Till slut går det. Du kan läsa hela konversationen uppifrån och ner. Alla namn är medvetet anonymiserade.

Det här underlaget är komplement till artikeln Om Dagens industri och deras bondfångeri.

From: [no-reply@di.se]
Sent: 2020-05-21 20:14
To: kundservice@di.se
Subject: ########


Namn:
A
E-postadress:
a
Telefonnummer:
0
Kundnummer:
0

Meddelande:

Hejsan DI,

Jag har en avslutande prenumeration med er fram t I m 20 maj.
Men nu ser jag att ni dragit 441 kronor på mitt konto vilket jag inte hade räknat med.

Tacksam om jag får en återbetalning på det beloppet.

Vänliga hälsningar,

/A

Den tis 26 maj 2020 kl 08:57 skrev Di Kundservice :

Hej,

Kan inte se att ni har avslutat er prenumeration utan de ligger en aktiv prenumeration på er kundnummer fram tills 2021-05-20, sa ni upp er prenumeration via mejl eller telefon?

Ha en trevlig dag!

Vänliga hälsningar,

XX
Kundservice | di.se/kund | di.se/faq
Dagens industri, 112 60 Stockholm

From: A [A]
Sent: 2020-05-26 10:45
To: kundservice@di.se
Subject: Re: Dagens Industri

Hejsan X,

Ser nu att det står maj 2021 och inte 2020 vilket jag förväntade mig med ett tremånaderserbjudande, inte med slutdatumet + 1 år...

Hur gör vi nu, jag är inte intresserad att fortsätta?

Hälsningar,

/A

Den tors 28 maj 2020 kl 14:28 skrev Di Kundservice :

Hej,

Vad trevligt att du hör av dig!

Vi har bindningstid för alla våra prenumerationer och hur lång tid man är bunden beror på hur lång ens avtalade prenumerationsperiod är. Jag ser att du haft en introperiod med 3 månader för 149 kr. Efter den perioden sker det en automatisk förnyelse med 30 % rabatt i 12 månader. Detta ser du under orderdetaljer i din orderbekräftelse du fått via mejl.

Varmt välkommen att återkomma om du har några funderingar eller om det finns någonting annat vi kan hjälpa till med.

Med önskan om en fin fortsättning av dagen!

Vänliga hälsningar,


XX
Kundservice | di.se/kund | di.se/faq
Dagens industri, 112 60 Stockholm

From: A [A]
Sent: 
2020-05-28 23:08
To: kundservice@di.se
Subject: Re: Dagens Industri


Hejsan X,

Som tidigare nämnt är jag inte intresserad att fortsätta som prenumerant efter 20 maj.
Tacksam för att du hjälper mig styra upp detta.

Vänliga hälsningar,

/A

Fredag 29 maj 2020 kl 16:20 skrev Di Kundservice :

Hej,

Tack för din återkoppling!

Vi har bindningstid för alla våra prenumerationer och hur lång tid man är bunden beror på hur lång ens avtalade prenumerationsperiod är. Fördelen med att ha en längre prenumerationsperiod är att du är prisgarderad under perioden och påverkas inte av eventuella prisjusteringar förrän prenumerationen förnyas vid slutet av din avtalsperiod.

Då din prenumerationsperiod är på 12 månader har vi avslutat prenumerationen per 2021-05-20. Skulle du vilja göra ett uppehåll, ändra adress eller mejladress för digital åtkomst hjälper vi dig gärna - det är bara att återkomma i vändande mejl om så är fallet.

Önskar dig en fin fortsättning av dagen!

Vänliga hälsningar,

XX
Kundservice | di.se/kund | di.se/faq
Dagens industri, 112 60 Stockholm

From: A [a]
Sent: 2020-06-01 22:46
To: kundservice@di.se
Subject: Re: Dagens Industri

Hejsan X,

Jag vill avsluta min prenumeration med omgående verkan eftersom jag inte gett samtycke till en bindningstid på 12 månader.

När jag tecknade en provperiod på 3 månader för 49 kronor framgick det inte att det inte skulle gå att avsluta prenumerationen på ett år efter provperiodens slut.

Om ni inte avslutar prenumerationen omgående, och inte själva kan visa ett tecknat avtal där detta tydligt framgått för mig som konsument, kommer jag att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Vänliga hälsningar,

/A

Den ons 3 juni 2020 14:19 Di Kundservice skrev:

Hej,

Vad trevligt att du hör av dig!

Vi har bindningstid för alla våra prenumerationer och hur lång tid man är bunden beror på hur lång ens avtalade prenumerationsperiod är. Jag ser att du haft en introperiod med 3 månader för 149 kr. Efter den perioden sker det en automatisk förnyelse med 30 % rabatt i 12 månader. Detta ser du under orderdetaljer i din orderbekräftelse du fått via mejl.

Varmt välkommen att återkomma om du har några funderingar eller om det finns någonting annat vi kan hjälpa till med.

Med önskan om en fin fortsättning av dagen!

Vänliga hälsningar,

XX
Kundservice | di.se/kund | di.se/faq
Dagens industri, 112 60 Stockholm

From: A [a]
Sent: 2020-06-06 18:46
To: kundservice@di.se
Subject: Re: Dagens Industri

Hejsan X,

Jag upplever det helt orimligt att en provprenumeration för 150:- ska leda till en bindning på 5000:- när detta inte framgår vid beställningen.

Det hade ju lika gärna kunnat stå 10 år eller 100 år?

Jag vill avsluta min prenumeration med omgående verkan eftersom jag inte gett samtycke till en bindningstid på 12 månader. När jag tecknade en provperiod på 3 månader för 49 kronor framgick det inte att det inte skulle gå att avsluta prenumerationen på ett år efter provperiodens slut. Om ni inte avslutar prenumerationen omgående, och inte själva kan visa ett tecknat avtal där detta tydligt framgått för mig som konsument, kommer jag att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Jag hänvisar till artikeln på https://axbom.blog/dagensindustri som tydligt visar att bindningstiden på 12 månader inte uttrycks vid tecknandet av provperioden på 3 månader.

Vänliga hälsningar,

/A

Den mån 8 juni 2020 kl 10:46 skrev Di Kundservice :

Hej,

Vi gör ett undantag för dig och kringgår bindningstiden - din prenumeration är nu avslutad per 2020-06-20. Varmt välkommen att återkomma om du har fler funderingar eller om det finns någonting annat vi kan hjälpa dig med.

Med önskan om en fin fortsättning av dagen!

Vänliga hälsningar,

YY
Kundservice | di.se/kund | di.se/faq
Dagens industri, 112 60 Stockholm

Från: A
Date: fre 12 juni 2020 kl 10:16
Subject: Re: Dagens Industri
To: Di Kundservice

Tack Y,

Vänliga hälsningar,

/A

.